Kasvinsuojeluseura ry.

Kasvinsuojeluseura on perustettu vuonna 1931. Seuran tarkoituksena on edistää kasvitautien, tuhoeläinten ja rikkakasvien tutkimusta ja torjuntaa maassamme. Seura toimii myös kasvinsuojelusta kiinnostuneiden henkilöiden ja yhteisöjen yhdyssiteenä sekä levittää alasta tutkimukseen perustuvaa tietoa ja ottaa kantaa kasvinsuojelua koskeviin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Seuran toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla ja julkaisutoiminnasta saatavilla tuloilla.  Kasvinsuojeluseura on Tieteellisten seurain valtuuskunnan jäsenseura ja Suomen tiedekustantajien liiton jäsen.

Tarkoitusperiään seura toteuttaa:

• Järjestämällä vuosittain Kasvinsuojelun teemapäivän
  • Järjestämällä vuosittain Kasvinsuojelun syyspuinti -tapahtuman
  • Järjestämällä muita ajankohtaisia seminaareja, kokouksia ja retkiä
  • Julkaisemalla Kasvinsuojelulehteä
  • Julkaisemalla muuta alan kirjallisuutta
  • Jakamalla stipendejä ja apurahoja alan tutkijoille

Seurassa toimii jaostoja kasvinsuojelun eri osa-alueilla:

• Asunto- ja elintarvikehygienian jaosto
  • Metsänsuojelujaosto
  • Puutarhajaosto
  • Peltokasvijaosto
  • Sanastojaosto

Kasvinsuojeluseuran mitali

Kasvinsuojeluseuran mitalia on jaettu vuodesta 1981 saakka ja se on myönnetty tähän mennessä 64 henkilölle tai yhteisölle. Mitali myönnetään seurassa aktiivisesti toimineelle henkilölle tai yhteisölle, joka on tuloksellisesti toiminut kasvinsuojelun edistämiseksi.

Martti Markkulan ”Tasapainoinen kasvinsuojelu” -mitali

Kasvinsuojeluseura teetti seuran kunniapuheenjohtajan, professori Martti Markkulan 75-vuotissyntymäpäivän kunniaksi Martti Markkula -mitalin. Mitalia voi ostaa seuralta 50 euron hintaan. Mitalin tuotto menee seuran stipendirahaston kartuttamiseen.