EWRS tarjoaa näkövinkkeleitä rikkakasvien hallintaan

6.2.2021

Kiinnostaako herbisidiresistenssi? Tuoko ilmastonmuutos uusia rikkakasvilajeja? Mitä ratkaisuja rikkakasvien integroituun torjuntaan? EWRS tarjoaa asiantuntijoiden näkemyksiä rikkakasvien hallinnasta ja tutkimusaiheista webinaarisarjassaan, joka käynnistyy helmikuussa 2021.

Esityksissä painotetaan haasteita ja ratkaisuja eurooppalaisiin viljelyjärjestelmiin ja maatalouspoliittisiin tavoitteisiin. Tietoa webinaarien ohjelmasta ja ilmoittautumisesta maksuttomille englanninkielisille luennoille löytyy EWRS:n nettisivulta www.ewrs.org/en/info/Upcoming-events.

Euroopan rikkakasvitutkimuksen seura (European Weed Research Society, EWRS) on vuonna 1975 perustettu tieteellinen järjestö, jolla on noin 450 rikkakasvien biologiasta ja hallinnasta kiinnostunutta jäsentä. Alan tieteellisiä artikkeleja julkaistaan EWRS:n Weed Research -julkaisusarjassa (kts.  Wiley Online Library). EWRS on lisännyt näkyvyyttään ja tiedonvälitystään uusilla nettisivuillaan ja sosiaalisessa mediassa (Twitter: @EWRS_News). Päämääränä on nopeuttaa tutkimustiedon ja tutkittuun tietoon perustuvien näkemysten välittymistä eri sidosryhmille sekä houkutella uusia jäseniä.

EWRS:n teemakohtaiset työryhmät edistävät alan ammattilaisten yhteistyötä. Työryhmät järjestävät työpajoja ja vastaavat EWRS:n Symposiumien ohjelmarungosta. Seuraava Symposiumi järjestetään kesäkuussa 2022 Ateenassa. Tähän tapahtumaan voi tarjota esityksiä syyskuusta 2021 lähtien nettisivulla www.ewrs2022.org, josta löytyy jo nyt alustavaa tietoa järjestelyistä.

Jukka Salonen

Kirjoittaja työskentelee rikkakasvialan erikoistutkijana Luonnonvarakeskuksen Kasvinterveys-ryhmässä ja toimii EWRS:n Presidenttinä vuodet 2020-2021.

In English:

The European Weed Research Society (EWRS) is an international organization which promotes and co-ordinates scientific research into all aspects of weed science. This year, EWRS members got together to develop a webinar series covering up-to-date topics that are of interest to everyone involved in weed science and management. Join this webinar to learn about the latest science, tools and management practices for a sustainable weed management.

All the webinars in this series are in English and will be broadcasted in Central European time. Each webinar will have two weed scientists giving presentations for about 35 minutes and there is opportunity for viewers to ask questions via the web portal.

For more information on each webinar or to register for free, please visit the EWRS web site at www.ewrs.org/en/info/Upcoming-events. Recorded webinars can be viewed at a later date by visiting the EWRS web site.