Kasvinsuojelulehti lopettaa ensi vuonna – Kasvinsuojeluseura keskittyy jatkossa sähköiseen julkaisemiseen.

23.12.2019

Ensi vuonna Kasvinsuojeluseuran julkaisemasta Kasvinsuojelulehdestä ilmestyy vain yksi painettu numero, jonka jälkeen Kasvinsuojelulehden painatus sellaisenaan lopetetaan. Ensi vuoden aikana seura siirtyy kokonaan sähköiseen julkaisemiseen.

Päätös pelkästään sähköiseen julkaisemiseen siirtymisestä juontuu seuran heikosta taloustilanteesta. Seuran jäsenmäärä on vuosien varrella pienentynyt, eikä jäsenmaksuilla pystytä enää kattamaan seuran kaikkia menoja. Kasvinsuojelulehden painatus- ja postituskulut ovat merkittävä kuluerä ja siten niistä luopuminen on välttämätöntä seuran jatkon kannalta.

Toisaalta myös ajat ovat muuttuneet ja yhä suurempi osa julkaisemisesta tapahtuu nykyisin verkossa. Muutoksella seura pyrkii uudistumaan ajan hengessä ja vastaamaan paremmin nykyiseen tiedontarpeeseen. Siten muutoksen yhteydessä on tarkoitus myös uudistaa ja nykyaikaistaan seuran koko julkaisuformaattia ja viestintää.

Toivomme, että vanhat Kasvinsuojelulehden lukijat ymmärtävät tämän muutoksen välttämättömyyden ja haluavat seurata myös Kasvinsuojeluseuran sähköisiä julkaisuja. Toisaalta toivomme, että siirtyminen sähköinen julkaisemiseen tuo seuralle myös uusia seuraajia ja jäseniä.

Ensi vuoden alussa hallituksen nimeämä työryhmä aloittaa tarkemmin pohtimaan sähköistä julkaisemista. Kaikenlainen palaute ja kehittämisehdotukset työryhmälle ovat erittäin tervetulleita ja ne voi lähettää seuran sihteerille osoitteeseen: juhatuomola@gmail.com