Kasvinsuojeluseuran sanastojaoston uusi kasvivirus- ja viroidinimistö on ilmestynyt.

21.12.2015

Kasvinsuojeluseuran sanastojaostoon on useaan otteeseen otettu yhteyttä kasvien virus- ja viroiditautien nimistön päivittämiseksi. Nyt huutoon on vastattu, sillä jaosto julkaisi joulukuussa 2015 uuden kasvivirus- ja viroidinimistön (Kasvivirus- ja viroidinimistö – Uudet tai uusitut nimisuositukset).

Nimistö pohjautuu Jari Valkosen toimittavaan, vuonna 1993 julkaistuun nimistöön, Kansainvälisen virusluokituskomitean (International Committee on Taxonomy of Viruses, ICTV) listaukseen sekä ICTV:ssä pitkään toimineen Mike Adamsin kasvivirustoimikunnan luetteloon. Lisäksi uudempien virusten kohdalla on otettu huomioon alan ammattilaisten keskuudessa jo osittain vakiintuneet nimet. Tarkistustyössä on käytetty apuna seuraavia lähteitä: Index to virus acronyms, AAB/CMI Descriptions of Plant Viruses ja alan uusimpia tieteellisiä julkaisuja.

Nimistö löytyy sanastojaoston nettisivulta.